Ademhaling is ki


Onze ademhaling zegt iets over onze staat van zijn op dat moment. In een normale, ontspannen staat van zijn, zal je ademhaling rustig, ontspannen en diep in de buik zijn, zoals bij een kat die lekker opgerold in het zonnetje op de vensterbank ligt of zoals bij een waterballon die je vult onder de kraan. Wanneer je gespannen bent, zal deze oppervlakkiger, sneller en minder diep (hoger, in de borst) zijn. 


Als je gespannen bent, denkt je brein dat je in gevaar bent: je hele lijf is in opperste staat van paraatheid; klaar om te vluchten. Je brein kan dan ook geen onderscheid maken tussen iets dat werkelijk gebeurt of iets dat slechts in je hoofd plaatsvindt. Bij een belangrijke gebeurtenis, bijvoorbeeld een toets, is het niet erg dat je even spanning opmerkt. Het gaat immers weer over als je klaar bent met de toets. Maar wanneer deze gespannen toestand aanhoudt, misschien zelfs enkele weken of maanden, dan wordt deze spanning chronisch. En dat is slecht nieuws want er worden dan belangrijke processen, zoals je spijspvertering, door beïnvloed. Je brein vindt overleven simpelweg belangrijker dan je voedsel verteren.

Het is belangrijk om te weten dat het ongezond is om te lang in een gespannen staat van zijn te verblijven. Zowel op de korte termijn als lange termijn. 


Onze ademhaling is een van de weinige mogelijkheden die wij als mens hebben om ons autonome zenuwstelsel (indirect) te beïnvloeden. Het autonome zenuwstelsel functioneert namelijk buiten ons bewustzijn om, daar hoeven wij niet over na te denken, en regelt allerlei processen zoals je ademhaling, hartslag, bloeddruk, spijsvertering, stofwisseling en dergelijke. Met de graphics over ademhaling kun je eenvoudig leren hoe je je ademhaling zélf kunt beïnvloeden en wat het effect van de specifieke ademhaling is. De ene ademhaling is om te kalmeren, de ander weer om dieper te kunnen ademen. Hier is nog een ondersteunende graphic.


Succes met oefenen!