Mijn naam is Jennifer Nuij en ik ben opgeleid als docente bewegingsonderwijs, motorische remedial teacher (MRT'er) en Atletic Skills Model-instructeur (ASM, specialist). Van jongs af aan heb ik rondgelopen met hoofdpijnklachten wat zich later ontwikkelde als migraine en spanningshoofdpijn. Daarnaast had ik vanaf jongs af aan al slaapproblemen en een hoge spierspanning.

 

In mijn zoektocht naar genezing en welbevinden bezocht ik meerdere specialisten zoals een fysiotherapeut, manueel therapeut, ostheopaat, orthopeet en zelfs een neuroloog. Geen van allen waren in staat om de kern van de problematiek te doorgronden omdat de klachten als op zichzelf staand werden beoordeeld.

Na een periode met veel grote spanningsklachten, die resulteerden in een burn-out in 2017, werd het voor mij duidelijk dat er het één en ander moest gebeuren om mijn gezondheid weer op de rit te krijgen. Ik volgde een cursus mindfulness, liet een slaaponderzoek doen en bezocht een psycholoog om te achterhalen waar de spanningsklachten vandaan kwamen.
Uit het slaaponderzoek kwam chronische slapeloosheid naar voren en de specialist stelde twee dingen voor: lichte medicatie of cognitieve gedragstherapie. Onder de cognitieve gedragstherapie zou ook een slaaprestrictie volgen. Beide opties klonken niet aantrekkelijk. In plaats daarvan besprak ik mijn problematiek met mijn fysiotherapeut en kwam zo uit bij Guy Meadows en zijn app ‘Sleep school’. Met behulp van deze app werd ik mij na een lange zoektocht bewust van de oorzaak van mijn slapeloosheid en ontwikkelde ik daarmee een gezonder slaappatroon.

Er volgde een succesvolle re-integratie en ik nam vaker beslissingen die mijn gezondheid ondersteunden. Echter, de prikkelgevoeligheid bleek een zwakke plek. Opnieuw nam ik een beslissing: testen op ADHD én ademtherapie. De test is nooit afgenomen en na één sessie bij de ademtherapeut, in combinatie met twee weken lang dagelijks oefenen, verdwenen álle symptomen als sneeuw voor de zon. De conclusie was: chronische hyperventilatie, oftewel een oppervlakkige ademhaling die voor activatie van de stressresponse én de hoge spierspanning zorgde.

 

Tegelijkertijd verdiepte ik mij in functionele klachten. De kennis van de werking van het brein en het zenuwstelsel in combinatie met de kennis over functionele klachten maakte dat ik mij bewuster werd van de impact van een verminderd gevoel van welzijn bij mijn leerlingen. Dit alles resulteerde in mijn project ‘In balanz op school’ dat nu via deze weg aan het grote publiek beschikbaar wordt gesteld.